JOHANN WOLFGANG VON GOETHE
VENECIJA – IZMEĐU RIJEKE SJEĆANJA I RIJEKE ZABORAVA
To je grad spomenik, prepun snoviđenja iz prošlosti, sa svim tim živopisnim vožnjama gondolama kroz kanale, koji rube sa prohujalim vremenima. To je grad koji pamti mnoge velike umjetnike, od Richarda Wagnera do Tiziana.
Hm, opet ta Geteova duhovita i zagonetna misao. I meni su mletački duždovi ponekad ličili na dabrove (šala mala). Za svojih zlatnih godina, mletačka brodska flota je plovila po svim morima Svijeta. I slavni Marko Polo je upravo iz Venecije isplovio na svoje dugo putovanje oko svijeta.
BELLA VENEZIA
Ono za čime čeznemo jeste Pogled koji nije od ovoga Svijeta, a to je božije oko (na primjer). Ne mora nužno biti božije, može biti i nešto Treće. Nešto putem čega bi objektivirali, osvjedočili i spoznali vlastito postojanje. Stvarnost se zasniva na sistemu posmatranja, i nadzora. A ukupni je život test, ispit. Baš kao da se samo pripremamo za punu egzistenciju. Mi kao da slutimo da naš nervni sistem osjeća impulse drugih Realnosti. Molitva je tihi unutrašnji razgovor sa zaumnim svijetom. A kako bi izgledala božja perspektiva? Pogled odozgo, pogled iznutra i izvana – pogled prodoran poput Svjetlosti. Tehnologija, svemirski programi, samo su pritajena čežnja za božijom sveobuhvatnošću. A sve ljude koji hodaju ulicama, okupljaju se na koncertima – nadzire sistem u Zemljinoj orbiti. Tehnologija je postala totalitarna – sve prisutna. Podjarmila je i deformisala sve ljudske odnose i mnogo više uzima, nego daje. Tako je recimo facebook panoptikon prožeo planetarno tijelo. Mentalni prostor, virtuelno tlo – poprište je borbe. U Trećem svjetskom ratu (koji se pred nama već uveliko odvija) svako može da posmatra svakoga. Panoptikon iz totalitarnih sistema 20 vijeka zasnivao se na principu gledati, ali ne biti viđen (i to se uveliko promijenilo). Ali samo jedan mali krug vlada procesima, i mehanizmima posmatranja. Kroz kontrolu i manipulaciju pravi profit. Kapital i tehnologija, ruku pod ruku – sindžiri su novog doba. Ali samo malo kreativnosti treba za jedno virtuelno putovanje, imaginarnim zidovima. Svoju stolicu u mašti izdići u orbitu, u svemirsku stanicu, i krenuti na putovanje. Hronotop kretanja položen je u DNK molekule. Naši koraci ostavljaju tragove u već utabanim stazama. Već je mnogo ranije utabana staza koracima naših predaka (i kretanje masa unaprijed je zacrtano). Možda je to slično kretanju ptica na jug, ili krda jelena u druge rezervate. Često u predvečerje posmatram zbivanja oko Rialto mosta u Veneciji (putem kamere koja prenosi sliku uživo). Baš kao Svevišnji i čovjek može baciti oko u bilo koji dio svijeta, a kamere svojim objektivima pokrivaju gotovo sve. Gondole plove mirno ispod Rialto mosta, dok turisti šetaju duž kanala i režu prostor blicevima fotoaparata. Njihova lica se ne vide, i njima nije važno što ih neko posmatra. Odsjaji svjetlosti na površini vode i brodovi, osvijetljeni raskošno – unose u prostor nijanse noći. Na trenutak osjetim kao da sam dio tog malog svijeta, oko starinskog mosta.
Sve se posmatra, ali život u svojoj neponovljivosti ne može se ukalupiti objektivima. Razlika između pogleda Tehnologije i pogleda Boga je u tome što Bog vidi i one skrivene, unutrašnje trenutke. Sve one jedinstvene trenutke, kojima se osvjedočava istinsko postojanje.
ŠTA IMA NOVO NA RIALTU?
Shakespeare je u svome „Mletačkom trgovcu“ pisao o ovome drevnom mostu koji je vješto i neprimjetno pretvoren u svojevrsnu pozornicu njegove drame. Dramaturgija se povremeno prekida pitanjem: „ Šta ima novo na Rialtu“? Most je i ovdje, kao u Andrićevom romanu „Na Drini ćuprija“, bio epicentar svih zbivanja. Vijesti o sudbini venecijanskih mornara, kao i njihovi brodovi, stizale su prvo na Rialto most. On je stoljećima bio „medijski i info centar“ ovog divnog grada, otuda ono pitanje: Šta ima novo na Rialtu?