SRDELE SVETOGA DUJMA

1-a-srdele

Piše: Eduard Pranger

Sveti Dujam je zaštitnik grada Splita. Priča i legendi o njemu ima podosta ali kad se on spominje meni ne padnu prvo na pamet Splićanke ili Splićani, Marijan, Kerum ili Hajduk nego – srdele. Naime, u vrijeme progona kršćanstva Marko Aurelije, tadašnji namjesnik provincije Dalmacije, po Dioklecijanovoj je naredbi biskupa Dujma dao mučiti i pogubiti. Stari rimski običaj je bio da se osuđenika na smrt pita za posljednju želju koja se imala obavezno ispuniti. Kada je tamničar uvečer 9. travnja 304. godine, dan prije smaknuća u amfiteatru Salone upitao Dujma što bi on za večeru dobio je odgovor: srdele. Kao učen čovjek školovan u Antiohiji biskup je znao da ribe u vrijeme punog mjeseca bježe u dubinu i da srdela nema pa je tako, u nadi da će car ipak promijeniti mišljenje, kupio još malo vremena za sebe i mučenike koji su s njim dijelili kamene zidove podrumskih tamnica. Na žalost Dioklecijan, koji je u početku svoje vladavina bio naklonjen kršćanima, nije promijenio odluku. (Uvijek mi je bilo čudno da se u Splitu jednaka počast daje i žrtvi i njegovom mučitelju.)
Drugo što mi je nejasno, a sada je vrlo aktualno: događa se velika seoba naroda i golem broj izbjeglica, pretežno iz Sirije, prelazi preko naše države. Ljudi bježe od rata i smrti. Neki naši građani im pomažu, ali ima puno više onih koji ih uopće ne bi puštali preko granice. Kada znamo da smo većinski zemlja dobrih i bogobojaznih katolika, da smo i sami za posljednjeg rata tražili spas diljem Europe (i šire) bježeći od iste nevolje, začudno je takvo naše ponašanje tim više ako se zna (a možda i ne zna) da je i sveti Dujam, Duje kako ga Splićani od milja zovu, bio – Sirijac 😉

SASTOJCI

• 1 kg srdela
• 3 veće glavice crvenog luka
• Limenka mini rajčice (pelati)
• ½ l soka od rajčice
• 2 dl bijelog vina
• ½ dl kvasine
• 1 VŽ šećera
• 1 vezica peršina
• 3-4 lista lovora
• 1 MŽ ružmarina (u prahu)
• Sol, papar

PRIPREMA (za 4 osobe)

Na maslinovu ulju užutio sam sitno nasjeckani crveni luk, dodao mini rajčice iz limenke (pelati) i domaći sok od rajčice, sitno nasjeckan češnjak i pola peršina, lovor, ružmarin, ulio vino te sve to pirjao oko pola sata. Kada se umak zgusnuo dodao sam šećer (da ubije kiselinu) i poslagao očišćene srdele. Sve sam zalio s pola decilitra kvasine i dolio vode tek da prekrije ribice. Posolio sam i zabiberio pa na laganoj vatri kuhao još oko petnaestak minuta. Povremeno sam protresao/zavrtio lonac (bez miješanja!). Na gotovo srdele ubacio sam ostatak sjeckanog peršina i poslužio.
Uz to mogu mogu kuhani žganci (palenta) pa ispadne brudet ili kuhani krumpir; ja sam jelo poslužio bez priloga, samo s friškim kruhom za umakanje. Bon Dicendum!

Oglasi