Volonterski kamp Pejzaž sjećanja Goli otok – INTERVENCIJE UMJETNIKA U PROSTORU

1. a. kriz

Intervencija bez imena

Kada sam ugledao križ postavljen u uvali Tetina na Golom otoku, osjetio sam nelagodu zbog toga što se nametanjem vjerskog simbola pokojnicima koji su bili različitih nacionalnih i vjerskih pripadnosti, a po političkom uvjerenju uglavnom komunisti vrijeđa njihov mir. Iskoristio sam svoje demokratsko pravo da reagiram na provokaciju onoga koji je sebi dao za pravo da na licu mjesta nekažnjeno reagira obilježavanjem golootočke tragedije kršćanskim simbolom, ne pitajući time nikoga od preživjelih robijaša niti potomaka pokojnika vrijeđa li križ njihove vjerske slobode i opredjeljenja.

Postavio sam papirnatu zvijezdu na križ upravo zato da ovaj fenomen problematiziram i izazovem javno mijenje. koje bi trebalo konačno pozicionirati struku neovisno o vjeri i politici, dakle sukladno zakonu i ustavu Republike Hrvatske.

Spomenik žrtvama komunizma doživio sam prvenstveno kao političku manipulaciju pokojnicima jer očito komunicira da je golootočka tragedija bila borba partije i tadašnje Jugoslavije protiv hrvatstva u bilo kojem obliku što naprosto ne odgovara povijesnim činjenicama. Stručno govoreći, spomenik estetski kopira klasični partizanski spomenik. Također, spomenik je također postavljen bez konzultiranja potomaka o njegovom postavljanju i sadržaju.
Dakle, možda sam svojom umjetničkom intervencijom prekršio nečija ideološka uvjerenja, ali zakon i ustav sasvim sigurno ne. O prekršiteljima zakona i ustava u ovom slučaju mogu se očitovati jedino stručnjaci (pravnici, znanstvenici, umjetnici i ostali).

Marijan Crtalić, lipanj 2016., Goli otok

Oglasi