Kakav je osećaj pljunuti činjenicama u lice? Svojoj državi, istoriji i nasleđu? Skupiti sekret pljuvačnih žlezda i uputiti ga u pravcu sopstvenih roditelja i/ili njihovih roditelja? Kao i ka obrazu svih ostalih boraca za slobodu – ljudi kojih smo i individualno i kolektivno nedostojni?
Piše: Aleksej Kišjuhas (Danas)
Drugim rečima, kakav je osećaj proglasiti ništavnom presudu o krivici za “održavanje političke i vojne saradnje sa okupatorom” i “zločin izdaje naroda i otadžbine”? Kakvo je to stanje uma i svesti koje obara dokazanu presudu o tome da su Mihailović i njegovi saradnici organizovali, naređivali i vršili nebrojene zločine, uključujući tu i “ubijanje i predavanje ranjenika okupatoru, masovna ubistva i pokolje, hapšenja, mučenja, odvođenja u koncentracione logore, prinudnu mobilizaciju, paljevine, pljačku, silovanje i druge ratne zločine” – na temelju šatro proceduralnih propusta iz posleratne 1946. godine? Kako se to prebrojava i meri korektnost sudskog postupka za onoga koji je svoju korektnost trenirao naredbama o “čišćenju” (dakle, ubistvu i progonu) jugoslovenskog prostora od nesrba i antifašista? Koji je to kantar koji meri “dovoljno” vreme za druženje sa advokatom i za čitanje optužnice pod onim “lenonkama”, da bi se saradnik fašista i zločinac proglasio neosuđivanim? Terorista kojem se moglo presuditi na licu mesta, ali mu je darovan sudski proces po najvišim standardima tog doba, na kojem je argumentovano i snagom dokaza proglašen krivim i osuđen na smrt u skladu sa uputstvima iz rezolucija Ujedinjenih nacija?
S tim u vezi, kakav je osećaj doprineti podloj i kvarnoj logici prema kojoj su onda i Nirnberški procesi, te suđenja kvislinzima Petenu, Kvislingu ili Colakogluu bili politički i ideološki procesi – jer su i njih vodili politički i ideološki pobednici u ratu? Uprkos tome što istoriju ne pišu pobednici, već istoričari na osnovu činjenica. Uostalom, ni prema Ajhmanu u Izraelu sigurno nisu bili naročito naklonjeni, blagonakloni i nepristrasni? Da li ga to čini manje – Ajhmanom? Šta je sa Musolinijem i njegovim ministrima koje su, dok su bežali u Švajcarsku, uhvatili italijanski partizani? A zatim ih po kratkom postupku streljali, te tukli, pljuvali i obesili njihova tela za noge, o kuke za meso? Dakle, bez ikakvog (a kamoli “fer”) suđenja, čitanja optužnice i blagoglagoljenja sa advokatima. Da li je i Musolini zbog toga neosuđivan i samim tim – nevin? Stvarno, voleo bih da znam.
Kakav je osećaj proglasiti nevinim jednog zagovornika i organizatora genocida? Autora “Instrukcija” prema kojima je osnovni vojni i politički cilj četnika u okupiranoj Jugoslaviji bio stvaranje etnički čiste “Velike Srbije”, tj. “čišćenje državne teritorije od narodnih manjina i nenacionalnih elemenata”. Dakle, komandanta koji je primao i odobravao izveštaj svojih podređenih o “potpunom spaljivanju” muslimanskih sela, te ubistvu “8000 ostalih žrtava: žena, staraca i dece”? Taktičaru genocida koji spekuliše o sveopštoj ratnoj zbunjenosti velikih sila, zbog čega se “pitanje čišćenja stanovništva” može preduzeti bez naročitih problema? Kakav li je osećaj proglasiti rehabilitovanim, neosuđivanim i nevinim kreatora zloglasnih “crnih trojki”, dakle, tročlane grupe koljača ljudi koje on lično radijski stavi pod slovo “Z” (“zaklati”)? Jednostavno, kakav je osećaj presuditi da su žene i deca u Vraniću ili Ivan Goran Kovačić sami skočili na četničke kame? I kako pogledati u oči Predragu Koraksiću Koraksu ili Mihailu Miši Janketiću – čije su roditelje zaklali četnici?
Ne znam, kakav je osećaj proglasiti istorijske gubitnike – pobednicima? Rehabilitovati kvislinga čiji su četnici još u novembru 1941. napali Užičku republiku, jednu od prvih evropskih oslobođenih teritorija tokom Drugog svetskog rata? Kolaboracioniste koji 13. decembra 1941. godine postižu sporazum sa Nedićevom fašističkom vladom u vezi sa zajedničkom borbom protiv antifašista-partizana? Rehabilitovati ekipu bandita koja se na Neretvi, u toj blistavoj, herojskoj tački i svojevrsnom Termopilu jugoslovenskog antifašizma – borila na strani Nemaca i Italijana, po Mihailovićevom naređenju? Dakle, narodne izdajnike koji su sarađivali čak i sa ustašama koje su opisivali “ne kao saveznike, već kao neke slučajne saradnike”, po rečima štaba Ozrenskog četničkog odreda iz 1942. godine? Dok im je saradnja sa Italijanima u Bosni, Hrvatskoj i Crnoj Gori bila glatka i sasvim javna, uz nebrojene zgodne fotografske prilike od kojih se ugiba internet?
Kakav je osećaj proglasiti ih za nevine i za ni-luk-jele-ni-luk-mirisavše? Zločince koji su u borbi protiv okupatora nadvisili i Gandija? Ali koji su “protivu” komunista, muslimana i njihove bezbožne dece u kolevkama bili posebno nemilosrdni? Jer, mora da je popriličan mentalni napor pronalaziti nekakve izgovore i izuzetke koji samo potvrđuju pravilo – da su četnici terorisali i klali sve nesrpsko što se nudilo kada na terenu nije bilo partizana. A pošto ih je uvek bilo, sukobi sa nacistima su redovno i uredno izostajali. Kakav li je osećaj poručiti građanima i javnosti da je sasvim okej biti bedna kukavica i podla ulizica? Je li možda ugodno prepričavati bajke prema kojima su se svi Srbi zajedno borili protiv fašizma, te da je koljački i kolaboracionistički nacionalizam zapravo seksi i politički korektni antifašizam? Umesto činjenice da su se Srbi antifašisti hrabro tukli sa Srbima fašistima – pri čemu je, na sreću i ponos, prvih bilo nebrojeno više? Konačno, kakav je osećaj izgubiti moralno pravo na to da se govori o Jasenovcu, ustašama, balistima, hortijevcima, domobranima i ostalima, jer rehabilitujemo “naše” fašističke ubice? Kakav je osećaj namerno učiniti da Srbija zasluži da je kinje i ponižavaju svi od reda, od Zapada do Istoka?
Naprosto, kakav je osećaj učestvovati u kvislinškoj i fašističkoj kontrarevoluciji, sedamdeset godina nakon završetka Drugog svetskog rata? U događaju kojim je i definitivno potvrđena i pravno formalizovana višedecenijska dominacija ideologije četništva u Srbiji, ritualnim brisanjem kolaboracionističkih i etničkih zločinstava njenom originalnom predvodniku i ideologu? Jer ovim je zakovana četnička ideološka matrica koju čini militantni, reakcionarni i fašistoidni nacionalizam, oličen u vulgarnom antikomunizmu i klerikalizmu, te paravojskama devedesetih, školskim udžbenicima, javno finansiranim TV serijama, tetovažama sportista, te četničkim majicama, zastavicama i šoljama za kafu po Knez Mihailovoj, Petrovaradinskoj tvrđavi, naplatnim rampama i ostalim prostorima za zaustavljanje, šoping i promišljanje.
[…] Vratiće se partizani i jebaće vam mater. […]
[…] se Valter, jebaće vam mater!”, dok je na nekom portalu objavljen članak naslova “Vratiće se partizani i jebaće vam mater”; možete li iz samog naziva (naslova) zaključiti čiju će oni – […]